1977Venstre: Tore Tveter,Guttorm Bjerkely, Oddbjørn Bjerkely, Oddvin Sørli, Terje Laache.
1984Venstre: Tore Tveter, Oddbjørn Bjerkely, Guttorm Bjerkely, Bjørn Sørli,Terje Laache.
1994
Venstre: Tore Tveter, Sturla Rosø, Wenche Karlsen, Oddbjørn Bjerkely, Terje Karlsen, Bjørn Sørli
1997 Venstre: Laslo Catai, Tore Tveter, Johnny Darmstad, Kåre Teddybjørnsen (Teddybjørnen), Hans Finnland
1998 Venstre Tore Tveter, Roger Pettersson, Johnny Darmstad, Hans Finnland, Laslo Catai
2000 Venstre: Ola Welo, Bjørn Sørlie, Tore Tveter, Tor Dahl
|
En sommerdag kom Terje Laace til Tore Tveter, for å spørre om han ville bli
med å starte opp et nytt band.
På den tiden var Tore ikke spesielt interessert, men sa til slutt ja etter diverse
mas og påtrykk. Når Herr. Tveter først har sagt ja, da sattser han
100%,
med sjel og hele hjerte.
Først så trengte bandet en frontfigur på vokal, så Odvin Sørli fra
JIM
ODDWINDS ble spurt å bli med oss. Da han sa ja, ble vi veldig lettet,
fordi en god stemme sammen med gitar ville være en bra sak å starte et band med.
En trommeslager var ikke lett å få fatt i, så vi satt i en annonse i vår lokale avis,
Vi
hadde flaks, og plutselig hadde vi Guttorm Bjerkely plassert bak
trommene.
På neste band øvelse kom han drassene med broren Oddbjørn Bjerkely (tvillinger),
sa han kunne fikse det meste på gitaren.
Vi forsto raskt at vi ikke kunne si nei til slik en godgitarist.
5 mann var akkurat passe besettning. Tore Tveter spilte da bassgitar
samt Terje Laache trakterte tastaturer.
Vi fikk endelig et band, men bandet trengte et navn.
Mange ulike navn kom opp, men ingen som kunne koble
bandnavnet til den musikken vi ønsker å spille, 50 - 60-tallet.
På den tiden røkte jeg sigaretten kalt Teddy, og
Etter en titt ned på sigarett-pakken, sa jeg navnet bør TEDDYS.
Alle sa det var et godt navn, og på denne måten da vi fikk vår navn.
Tveter ønsket en enkelt PA som nesten ikke skulle koste noenting, så denne gangen måtte
han
konstruere og bygge den selv.
Han bygget en god og rimelig støysvak 6-kanals mixser + ekkomaskin..
Høytaler kassene fikk JBL elementer E150 og
075 på toppen
(I dag, spiller de fortsatt like vakkert). Trengte også en poweramp,
igjen ble det en selv bygget transistor forsterker med overraskende 2 x 60 Watt
RMS i 8 ohm. Som "backline" hadde de en VOX AC30, en selvbygget Bass amp
med 2 x 15" høyttalere, Copycat ekkomaskin og Selmer
gitarforsterker.
Vi fikk en masse spillejobber, og populariteten bare økte og økte.
Terje Laache mente det var Teddy's tid nå, for å spille inn noe i
et studio.
Han hadde funnet en billig hjemme-lydstudio på et sted vi kaller for Maura.
Tore kom tidlig for å sjekke ut studioet, og fant store problemer med
mixser.
Han måtte svinge loddebolten mye, før de kunne starte innspillingen.
Bakgrunnen (musikken) på to låter, var ferdig kl 04 neste morgen.
De var meget lite så fornøyd med studio resultatet, så studio eieren måtte ta
med seg sin
båndopptaker
hjem til gutta i Sørum, hvor de en kveld gjorde vokal opptak og
miksert det hele.
Jobben ble gjort på TEDDYS sin egen PA mixser (+ Tveter's egen 2 spors
maskin).
Resultatet ble en relativ dårlig kampanje kassett, men kassetten virket bra
på arrangørene, så TEDDYS fikk enda flere
spillejobber.
Teddys var på denne tiden et svært populært danseband.
Flere ganger var de booket for flere år i forveien, noe som var veldig
hyggelig.
På 70-tallet spilt de inn to produksjoner. En vinyl Single og en
full kassett (LP).
Orkesteret spilte sammen i nesten 5 år med samme besetning. På slutten av denne
perioden kom Terje Laache og
fortalte oss at han dessverre måtte slutte i bandet pga medisinske
grunner.
Terje hadde sterk eksem på begge hender og hadde nesten ikke hud igjen.
Siden han spilte keyboards, var det vanskelig å spille med tynne hansker,
men han hadde i alle fall forsøket.
Vi innså at vi sto ved et veiskille, å finne en keyboardist som
spilte i samme
måte som Terje viste seg å være vanskelig.
Igjen sattset vi på flere annonser ,men lykken smilte ikke til oss denne
gangen.
Etter en stund bestemte vi oss for å ta en pause med bandet,
i påvente av en ny keyboardist, noe vi gjorde .....
Så i mellomtiden hoppet Guttorm, Oddbjørn og Tore inn
JIM ODDWINDS å
hjelpe dem
ut av en vanskelig tid. Vi spilte i den gruppen for nesten 2 år, da
brødrene Bjerkely
(Eneggede tvillinger) ba Tveter om å starte opp TEDDYS igjen.
Vi måtte selvfølgelig få tak i en bra keyboardist, men dette var ikke lett.
Testet mange forskjellige musikkanter men fant ingen, hvor kjemien også
stremte. Vi skulle jstarte opp på nytt igjen, så vi
måtte vi finne en ny person på vokal og gitar.
Bjørn Sørlie fant seg fort til rette, og okkupert den plassen. Terje Laache ville gjerne
prøve på nytt, da han var blitt meget bedre i hendene. Legene hadde på disse årene funnet nye
metoder for
behandling for hans eksem.
Årene gikk og vi var stort sett ute å spille hver helg. Så kom eksemen
tilbake og Terje måtte slutte helt å spille.
1994. Denne gangen ville vi prøve en annen kombinasjon, med to
keyboards, med totalt 6 personer, og bandet viste seg fram i nytt scene-antrekk, noe som også vises på
bildet til
venstre. Roland Jansson fra Sverige spilte trommer med i Teddys i ca 1/2 år. Terje Karlsen
tok over trommene å spilte med bandet på en spillejobb.
Etter dette bestemte bandet seg for å droppe trommeslager.
Bandet spilte frem til jul med denne besettningen: Wenche Karlsen på
Keyboard og Trekkspill. Sturla Rosø Gitar og Keyboard
Oddbjørn Bjerkely Gitar. Bjørn Sørli Vokal og gitar. Tore
Tveter Bassgitar. Personlige problemer går som regel dårlig i et
band. En gjensidig kjemi er faktisk viktigst.
Dette varte ikke lenge, så på nyåret var det slutt.
Tore beit tenna sammen da han skjønte at det måtte startes på nytt,
Teddys var nå et kjendt og innarbeidet navn, så spillejobbene ville sikkert komme.
Kontaktet en lokal musiker Hans Finnland som også spilte trekkspill,
å høre om han ville bli med å spille i nye Teddys.
Han sa ja, og han hadde flere gode deer om hvordan problemer kunne løses.
Det viktigste nå, var å finne og god og talentfull sanger som også spilte
gitar.
Danseband Oraklet Arnfinn Opsann husket plutselig navnet
Johnny Darmstadt
Etter en rask
telefon samtale, var vår nye vokalist i boks.
Det var allerede bestemt at dette nye bandet, skulle fysisk ikke ha
noen
trommeslager, fordi vi hadde hatt en del problemer med disse.
Vi gikk til anskaffelse av lyd-avspiller, som skulle spilte slik vi ønsket.
Men, problemene med slike enheter er at de må programmeres, enten ved
en person som skriver tromme-noter, eller en musiker som spiller inn aktuell lyd, slik at
den senere kan
avspilles.
Det tok en god del tid før vi i Teddys forsto hvordan dette fungerte.
Men, da vi
fikk det til, oppdaget vi
at vi kunne vi hente inn musikere fra hele verden
for å spille inn trommene slik vi selv ønsket dem.
Etterhvert fikk vi et godt nettverk av kontakter og musikere. Rock and roll
trommer ble
spilt inn i Australia,
Country trommer i Nashville og Svensktopp i Sverige.
Siden vi hadde bestemt oss for å bare være 4 personer i bandet, måtte vi
fortelle publikum
at trommisen var en bamse som heter Kåre Teddybjørnsen.
For å gjøre en historie kort, så trengte vi en multi-instrumentalist til
bandet,
så en ny annonse i Aftenposten, ble reddningen.
Vårt nye funn var en musiker fra Ungarn, som mestret saksofon,
klarinett, pan fløyte, keyboard og gitar. Laslo Catai var som skreddersydd for bandet vårt.
Orkesterkortet fra 1997 til venstre, viser hele bandet sammen med en spillekåt
Isbjørn på saksofon, han mente selv at han var en stor TEDDY (bjørn).
Bandet fant også ut at de måtte ha en mann god musikkant på sologitar. Slike gitarister vokser ikke på trær i
Norge, så vi hengte opp en melding på ICA i Karlstad hvor vi søkte
etter gitarist. Etter ca 3 uker fikk vi napp, Roger Pettersson
ville gjerne hjelpe til. Det mest fantasiske var at han hadde svigermor på Strømmen,
hvor han kunne overnatte etter endt spillejobb. Bandet ble med
denne besettningen meget populært. Flere topp-plasseringer på "De
Danseglades" topp-10 liste. Svenskene begynte å få opp
øynene, Teddys klatret nemlig oppover de svenske listene. Det
svenske tidskriftet " Får Jag Lov" begynte de
faktisk å sjikanere orkesteret. Muligens fordi de var norske, og at de for raskt hadde klatret for høyt opp på deres topp-100 liste, over
svenske danseband. Nå skal det også sies, at på denne listen fantes det også
flere kjendte norske danseband. Disse var tydligvis ikke noe trussel for det svenske
booking markedet, da de fleste lå rundt 30. plass eller lengre
bak. Som dere ser så
virket våre spille-dresser ganske varme på den tiden. Meny valget
"Topp
Lister" viser en del av denne historien.
Nå var det tid
for å spille inn vår første full CD. Vi lette og fant 10 nye låter signert Svein Buraas, både
tekst og melodi. Det var tydelig at bandet ble lagt merke til i Sverige,
for uten forvarsel dukket det plutselig opp i posten, to fine melodier laget av bassisten i "Lasse Stefanz"
Lasse Sigfridsson. CD'en ble innspillt inn i Quilles Lydstudio, Fetsund.
Det hører også
med til historien, at når TEDDYS feiret sitt 20 års jubileum, så kom de
mannesterke fra Sverige for å ta "rotta" på orkesteret, da de
skulle spilte på
Amfi senteret i Vormsund. Denne gangen var det nok Teddys som dro av
med seieren,
fordi allerede i neste nummer av "Får Jag Lov" fikk bandet flott kritikk.
En kunne blant annet lese (oversatt til norsk): " Teddys var
et godt orkester å danse
til, dom låt faktisk
bedre live enn på CD"..... Etter denne episoden kom det ikke mere
skitkasting fra det holdet. De ble også veldig overasket da "Får Jag Lov" spurte om
å få lov til å selge gruppas siste CD på deres Webside. Enden på visa
var, at det faktisk ble solgt flere Teddys CD'er i Sverige enn i Norge
på den tiden....
Mere kommer.....
|
|